Jumaat, Mac 07, 2008

Bagaimana menggunakan MSCONFIG dalam Windows XP

Salah satu kelemahan pengguna Windows XP amatur ialah mengatasi masalah komputer yang lembab semasa start-up dan loading masuk ke Windows.Sekiranya komputer itu baru dibeli, ini tidak akan menjadi masalah kerana sistem pengoperasian yang masih baru dan belum terjejas.

Tetapi setelah pengguna 'berurusan' agak lama dengan Windows, melakukan banyak instalasi program dan melayari internet, masalah ini mula 'mencengkam jiwa' pengguna. Komputer Core 2 Duo yang dibanggakan sudah mula menunjukkan prestasi seperti komputer lama. Loading masuk ke Windows XP sahaja mengambil masa lebih 5 minit. Pada ketika ini, pengguna akan menyangka komputer mereka diserang virus (walaupun kemungkinan itu ada). Langkah pertama yang sepatutnya diambil ialah cuba 'menyelongkar' MSCONFIG Windows XP terlebih dahulu. Instalasi pelbagai perisian seperti aplikasi, utiliti dan games yang dilakukan oleh anak anda boleh menjadi penyebab.

Selain itu, kemungkinan spyware menyelinap masuk ke kawasan ini amat tinggi dan menyebabkan akses internet menjadi lembab.

Di bahagian bawah artikel ini, saya paparkan langkah-langkah penyelesaiannya. Apa yang pengguna harus lakukan ialah 'uncheck' bahagian yang tidak perlu pada startup, kemudian restart system. Insya-Allah masalah yang dihadapi sebelum ini akan selesai.

Tiada ulasan:

Komen terkini